
Leraar | pedagoog | lerarenopleider | wetenschapper | auteur | spreker
Onderwijs c.v. verleden
Robin studeerde pedagogische wetenschappen aan de Radboud Universiteit alwaar hij zich in bachelor en master specialiseerde in alles wat te maken heeft met leren met een focus op klassikale en individuele instructie. Naast zijn werk als orthopedagoog bij OPM Nijmegen (een praktijk voor kinderen met leer- en ontwikkelingsproblemen), studeerde hij door aan de pabo van de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen. Gelijktijdig startte hij als klinisch docent in zowel de bachelor als master van pedagogische wetenschappen van de Radboud Universiteit. Na het afronden van zijn pabo stond hij voor de klas, maar kreeg twee kansen die zijn ontwikkeling daarna bepaald hebben. De eerste kans die hij kreeg was om te gaan promoveren. In zijn onderzoek vond Robin een compenserend effect van kennis op de lees- en spellingresultaten van leerlingen met dyslexie voor en na een specialistische begeleiding. In januari 2023 verdedigde hij zijn onderzoek met succes en promoveerde hij tot dr. Robin van Rijthoven. Op de tweede plaats kreeg hij de kans om voor de Radboud Universiteit een volledig academische lerarenopleiding voor het basisonderwijs te ontwikkelen onder leiding van prof. dr. Anna Bosman. De opleiding staat nu bekend als Pedagogische Wetenschappen van Primair Onderwijs (PWPO). Robin werkte hierbij vanaf het begin intensief aan een volwaardig bachelorprogramma en ontwikkelde diverse cursussen uit de opleiding. In 2017 is de opleiding officieel gestart en in 2020 zijn de eerste leerkrachten afgestudeerd. De opleiding is door onafhankelijke commissie van de NVAO bejubeld en door studenten nu twee keer in haar korte bestaan uitgeroepen tot topopleiding en heeft nationaal aanzien. De opleiding heeft de weg vrijgemaakt voor het ontstaan van meerdere volledig universitaire lerarenopleidingen voor het primair onderwijs. Samen met prof. dr. Anna Bosman vertaalde hij in 2022 Daniel Willinghams ‘Why don’t student like school’ die nu in het Nederlands te koop is onder de naam ‘Waarom leren niet vanzelf gaat’.
Onderwijs c.v. heden
Robin coördineert tot op de dag van vandaag de lerarenopleiding van de Radboud Universiteit om de kwaliteit te behouden en nog verder te doen groeien. Uiteraard doet hij voorgaande in samenwerking met het hele PWPO-team. Hij maakt onderdeel uit van het kernteam van de opleiding en adviseert en ondersteunt de opleidingsverantwoordelijke prof. dr. Eddie Dennessen. Hij maakt in zijn rol ook deel uit van het adviesteam van de opleidingsdirecteur van het onderwijsinstituut PWO. Naast coördinator van de gehele opleiding vervult hij ook taken als docent. Op dit moment bereidt hij de studenten in het eerste jaar inhoudelijk voor op hun stage door hen de belangrijkste inzichten uit de cognitieve psychologie te leren. Vanuit daar maakt hij in zijn onderwijs een praktische vertaling waarin hij de studenten de principes van de taakanalyse en instructie t.b.v. efficiënte kennisoverdracht aanleert. De expliciete directe instructie (EDI) heeft in voorgaande een centrale plaats. In het tweede jaar neemt hij de studenten mee in de didactiek van rekenen en wiskunde. Hij leert de studenten vanuit begrip en gedegen vaardigheid toe te werken naar een stevige geautomatiseerde rekenbasis om op te kunnen bouwen bij flexibele toepassing. Uiteraard doet hij voorgaande steeds vanuit een expliciet wetenschappelijk fundament. In al zijn onderwijs past Robin het principe ‘practice what you preach‘ toe; zijn onderwijs is activerend en interactief en hij werkt vanuit instructie toe naar een steeds grotere mate van zelfstandige beheersing van de stof. Op dit moment schrijft hij aan een boek over de taakanalyse en het vergroten en verkleinen van stappen in de rekendidactiek bij uitgeverij Pica. Meer informatie daarover volgt later. Naast zijn werk geeft Robin op verzoek regelmatig lezingen en kleinschalige trainingen op basisscholen, middelbare scholen, congressen en ga zo maar door.